З досвіду роботи


Фрмування громадянської компетентності учнів
засобами використання інформаційно-комунікативних технологій
на уроках правознавства.

Компетентісно-орієнтований підхід у навчанні став пріоритетом для української школи, яка реформується на засадах гуманізму та демократичних ідеалах. Адже особистість не народжується із досконало життєвою компетентністю. Вона розвивається в процесі пізнання, спілкування, взаємодії з людьми, світом, тобто в процесі життєдіяльності. Отже, шлях до компетентності – життєдіяльність дитини. Предмет правознавство має багато можливостей для розвитку життєдіяльності дитини, оскільки спрямований на формування правосвідомості та правової культури учнів, виховання свідомого компетентного та активного громадянина України.                                           
У прийнятому Верховною Радою України 9 січня 2007 р. Законі «Про основні засади розвитку інформаційно­го суспільства в Україні на 2007—2015 роки» визначено однією зі стратегічних цілей «забезпечен­ня комп'ютерної та інформаційної грамотності насе­лення, насамперед шляхом створення системи освіти, орієнтованої на використання новітніх ІКТ у форму­ванні всебічно розвиненої особистості»
Переваги ІКТ грунтуються на їх основних можливостях:
* Мультимедійність — це доцільне поєднання в комп'ютерному навчальному засобі (презентації, програмі тощо) текстових, графічних, аудіо- та відеоматеріалів. Мультимедійність дає змогу макси­мально унаочнити навчальний матеріал.
Інтерактивність — це можливість спілкува­тися з комп'ютером, наявність іншої реакції про­грами на кожну іншу дію користувача. Інтерактив­ність — невід'ємна складова частина якісного на­вчального процесу та навчальних комп'ютерних матеріалів. Надаючи школярам можливість вибо­ру різних варіантів їх дій, інтерактивність є осно­вою тестів, навчальних ігор та інших засобів про­будження учнівського інтересу та пізнавальної ак­тивності. Презентаціям і подібним продуктам про­грамного забезпечення (ППЗ) інтерактивність на­дає нелінійної структури, яка передбачає можливість врахування різного ходу думок учнів на уроці та створює умови для активізації їх самостійного мислення, сприяє  розвитку твор­чих здібностей учнів.
•  Більша автономність та активність учнів у на­вчальному процесі — забезпечується можливістю їх вільного доступу до альтернативних джерел інформа­ції, які вони можуть шукати в Інтернеті. У інформа­ційному суспільстві вчитель і підручник вже не мо­жуть бути єдиними та непорушними джерелами іс­тини. Життя настільки стрімко змінюється, що жод­на освіта не в змозі забезпечити людину сумою необ­хідних і назавжди усталених знань. Тому від сучасної молоді вимагається оволодіння навичками самоосвіти, яку вона повинна продовжувати практично протягом усього свого життя. А найкращим інструментом для розвитку цих навичок нині є саме можливості ІКТ.
•   Забезпечення рівного доступу до якісної осві­ти — ще одна надзвичайно важлива перевага ІКТ, яка забезпечується  в результаті співпраці вчителя і учня.
•  Відповідність уподобанням і потребам сучас­ної молоді.
Ще Я.А. Коменський наполягав на тому, «щоб усе, що викладається юнацтву, не змушувало його робити будь-що супроти волі і внаслідок при­мусу, а навпаки давало змогу, наскільки це мож­ливо, все робити добровільно й самостійно з пев­ним захопленням» . Цей принцип широ­ко використовується в сучасних педагогічних тех­нологіях, відомих як особистісно орієнтоване на­вчання та педагогіка співпраці (партнерська педаго­гіка) . А оскільки одним із пріоритет­них захоплень сучасної молоді є саме комп'ютерні технології, школа повинна спиратися на цей інте­рес учнів і максимально широко впроваджувати ІКТ у навчальний процес. Залучення учнів до ви­користання цих технологій також стане для них до­брою підготовкою до життя в сучасному світі, де володіння комп'ютером є однією з ключових компетентностей, що забезпечує конкурентоспромож­ність людини на ринку праці.
Економія коштів і часу. Як для держави – через випуск електронних підручників, так і для вчителя – через використання відповідних педагогічних програмних засобів.
Поряд з загальними можливостями і закономірностями використання ІКТ в навчальному процесі, цей процес має свої особливості і в залежності від конкретних дисциплін його застосування. Це стосується і суспільно-гуманітарних дисциплін,.
Як вчитель, зацікавлений в результативному використані ІКТ, хочу зазначити, що методика їх використання у викладанні суспільно-гуманітарних дисциплін,  зокрема історії та правознавства перебуває у стадії становлення. Це дає можливість вчителю бути учасником цього процесу.
То ж хочу поділитися і своїми напрацюваннями з даного питання, свідомо обравши для представлення особливості використання ІКТ у викладанні правознавства. 
Особистий  досвід, а також напрацювання укра­їнських науковців, методистів і вчителів, які актив­но впроваджують ІКТ у навчальний процес  засвідчують, що інформаційно-комунікаційні та мультимедійні технології у рам­ках шкільної історичної освіти можна використо­вувати з метою:
•  пояснення нового матеріалу;
•  контролю знань учнів;
•  організації самостійної роботи учнів на уро­ці та вдома;
•  організації пізнавального дозвілля учнів;
• розвитку творчої активності учнів, їх навичок роботи з програмним забезпеченням та публічного представлення результатів своєї діяльності.
Для уроків правознавства такі рекомендації повністю підходять.
Після введення в 9 класі курсу «Правознавство. Практичний курс» почала використовувати  -  навчальні презентації. Саме вони най­більш часто використовуються для пояснення матеріалу, бо дозволяють його до­бре наочно представити. Спочатку вони були неінтерактивні - пояснення матеріалу йшло лінійно, прив’язано до послідовності слайдів. І тільки пізніше був здійснений перехід до інтерактивних з врахуванням реакції учнів та залучення їх до активної навчальної діяльності. Дуже часто даю домашні завдання – це підготовка буклетів, програмок, брошурок на правову тематику, вироблення проекту закону, газета, пам'ятка, звернення до міжнародної спільноти, журнал, комп’ютерна презентація. Учні які не мають комп’ютер вдома працюють  в комп’ютерному класі. Ці завдання  розкривають різні аспекти інтелекту учнів,  створюється ситуація успіху, оскільки надається можливість застосувати різноманітні здібності – комунікативні, уміння малювати, креслити, складати вірші та кросворди, створювати комп’ютерні презентації, навіть вокальні таланти. Це підвищує інтерес до предмета, посилює внутрішню мотивацію.
 На уроках презентації:
- допомагають акцентувати увагу учнів на основних поняттях теми;                              
- пройти стадіями кримінального процесу;
- відчути атмосферу судових засідань.
Для кращого засвоєння нового матеріалу є можливість використати схеми: організувати роботу в малих групах.
В кінці уроку учні повертаються до визначених завдань уроку і мають змогу переконатися наскільки результативно вони працювали.
Швидко й результативно можна провести узагальнення знань, використовуючи  активні форми роботи.                      
Презентації дають можливість:
- забезпечити логічність і послідовність викладу нового матеріалу;
Використовуючи можливості ІКТ, контроль знань можна провести як по окремому уроку, так і по окремій темі.
Використання ІКТ є ефективним і за умови залучення учнів до підготовки презентацій. Учні 9 класу залучаються до розроблення перших мульти­медійних навчальних матеріалів. Вони з інтересом і бажанням виконують ці завдання і презентації у них в основному інтерактивні.
Ось приклад однієї з них уже підготовленої інтерактивної презентації.
Для оцінювання розроблених учнями мульти­медійних навчальних матеріалів застосовую розроб­лені спеціальні критерії. Ознайомившись з досвідом Бахматюка Я., оцінюван­ня учнівських презентацій здійснюю за таки­ми критеріями:
•   змістовністю, повнотою розкриття обраної теми;
•  логічністю та послідовністю викладу матеріалу;
•  самостійністю у його пошуку;
•  якістю оформлення, вмінням подати матері­ал у яскравій візуальній формі;
•  вмінням усно презентувати свою роботу, три­мати увагу класу.
Береться до уваги і трудомісткість виконаного учнями проекту, а також інноваційність і склад­ність застосованої при його розробці технології для учнів певного віку.
Використання ІКТ значно активізує і правоосвітню роботу в школі. Засобами ІКТ є можливість представити матеріали як власного напрацювання, так і колег в ході предметних тижнів та днів профілактики.
Що показало використання ІКТ на уроках правознавства? Необхідно не захоплюватися ілюстративними можливостями презентацій і не перетворювати урок в монолог вчителя, втрачаючи при цьому зв'язок з учнями. Комп'ютерні технології не тільки наочний посібник, а засіб розвитку, наприклад, уміння складати логічні схеми, розкривати причинно-наслідкові зв'язки, закономірності подій і явищ громадського життя тощо. Тому доцільно врахувати рекомендації методистів і зберегти проблемні уроки з елементами дискусії. Загалом, усі прийоми, які успішно розроблені в нашій дидактиці, не повинні бути відкинуті й забуті, а якісно поліпшені та ефективніше використані з метою підвищення пізнавальної активності учнів на уроках правознавства. Одним із засобів цього процесу якраз і є впровадження сучасних комп'ютерних технологій на уроці.
Засвоєння готових знань на основі мультимедійної інформації потрібне, але під час виконання певних завдань треба вміло поєднувати два типи пізнавальної діяльності(продуктивний та репродуктивний) так, щоб основна ознака того чи іншого явища, події чи процесу була доведена і розкрита самими учнями у посильній для них роботі. Інформаційно - комунікативні технології навчання досить перспективні для підвищення творчої активності. Учень відходить від позиції об'єкта навчання, отримувача готової навчальної інформації, стає активним суб'єктом навчання, він може самостійно здобувати необхідну інформацію і навіть вміти винайти, сконструювати необхідні для цього способи дій.
Використання ІКТ на уроках правознавства підвищило інтерес учнів до вивчення даного предмета, покращило їх навчальні досягнення.
Ми можемо довго дискутувати з приводу ефективності інформаційно - комунікативних технологій на уроках, але не використовувати їх не маємо права, бо вони стрімко ввійшли в усі сфери нашого життя. Вони спрощують спілкування і співробітництво, стають визначальними в економіці і на виробництві, займають центральне місце у процесі інтелектуалізації суспільства, розвитку його системи освіти і культури.

                        Список використаної літератури
1. Авер’янова Н. Інформаційний простір в системі освіти \\ Рідна школа.- 2001. – №2. – С.33
2. Бахматюк Я. ІКТ і мультимедійне забезпечення навчального процесу на уроках історії \\ Історія України. – 2011. - №37. – С.3-16.
3. Дрібниця В. Електронний підручник – сучасний засіб навчання
\\ Історія України. – 2004. - №14. – С.11-13.
4.Закон України «Про основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007-2015 роки» // http://zakon.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=537-16&p=1277674139504567
5. Інновації на уроках. Методична пам’ятка вчителя \\ Історія та правознавство. – 2004. - №20. – С.13-19
6.Ладиченко Т. Електронний педагогічний програмний засіб в історії – новий крок в оволодінні навчальним матеріалом // Історія в школах України. – 2005. - №4. – С. 35-36
7. Методика навчання історії в школі \\ Пометун О., Фрейман Г. – К.: Генеза, 2006. – 200 с.
8. Мокрогуз О. До питання методики застосування мультимедійних презентацій PowerPoint на уроках історії // Історія України. – 2010. - №11.- С. 8-10
9.Освітні технології: Навч.-метод. посіб. / за заг. ред.. О.М.Пєхоти. – К.: А.С.К., 2002. – С.164-165.
10.  Передумови та проблеми використання інформаційно-комунікативних під час викладання суспільно-гуманітарних дисциплін http: // www./ukrreferat. com/index.php?referat = 66 264
10.Пометун О. Після цього уроку ваші учні зможуть … // Історія в школах України. – 2004. - №6. – С.15-19
11. Підласий І.П. Практична педагогіка або три технології. – К.: Слово, 2006. – 616 с.
12.Хворостенко С. Інформатизація навчального процесу – міф чи реальність?//http://www.iat.kiev.ua/index./php?page_id=75
13.Хворостенко С. Чи прийде інформатизація навчання в кабінет історії? //http://www.iat.kiev.ua/index./php?page_id=76
14. Худобець О. Використання технології презентацій в практичній роботі шкільного вчителя історії // Історія та правознавство. – 2005. - №25. - № С. 19-21
15. Худобець О. Microsoft PowerPoint як інструментальне середовище вчителя історії // Історія та правознавство. – 2006. - №5. – С.25-27
16. Фоменко А. Деякі підходи до розробки і створення навчальних комп’ютерних програм(комп’ютерних посібників) з історії //Історія в школах України. – 2003. №1. – С.21-25.
17. Фоменко А., Пометун О. Сучасні комп’ютерні навчальні програми з історії та підходи до їх використання на уроках // Історія в школах України. – 2002. - №3. – С.26-30


Немає коментарів:

Дописати коментар